A gyermek, a szülő és a bölcsőde:
A bölcsődébe kerülés mind a gyermek, mind a szülő számára
nagyon fontos esemény, hiszen mindkettőjüknek egyaránt
gondot jelent az elválás.
A gyermek bölcsődei beilleszkedése megkönnyítését
szolgálja a fokozatos, szülővel történő beszoktatás. A
módszer előnye, hogy a gyermek nem azonnal, egyik napról a
másikra kerül be a bölcsődébe, hanem az új környezetben
eltöltött idejét napról-napra, fokozatosan növeljük. A
kisgyermek a szülővel, leggyakrabban az anyával együtt
ismerkedik a számára ismeretlen felnőttekkel, környezettel. Az
első napokban az anya végzi a gondozási műveleteket, melynek
módját a gondozónő figyeli, majd fokozatosan átveszi a
gondozási tevékenységet, kezdetben az anya jelenlétében,
később távollétében. A következő napokban érkezés után rövid
ideig még jelen van az anya, azután a kisgyermek fokozatosan
emelkedő idővel, már az anya jelenléte nélkül tölti az idejét. A
gyermeket az első naptól kezdve ugyanaz a gondozónő veszi át,
és adja ki, szoktatja be bölcsődébe, ő a gyermek „saját
gondozónője”. A beszoktatás időtartalma 10-12 nap,
gyermekenként azonban azonban ez az idő változhat. A beszoktatás
menetét csak főbb vonalakban lehet megbeszélni, mert
mindenképpen a gyermek reakciói döntik el.
Néhány jó tanács a beszoktatáshoz:
- A szülő készítse fel a gyermekét,
beszélgessenek a bölcsődéről, sétáljanak
arra felé.
- Derűs légkörben beszélgessenek a
bölcsődéről. Ha a szülő pozitív érzelmet
tanúsít, akkor a gyermek azt átveszi, nem
lesz bizalmatlan, nem szorong.
- A reggeli búcsúzkodás ne tartson hosszú
ideig, de mindenképpen köszönjön el
gyermekétől, határozza meg azt az
időpontot, amikor újra találkoznak (pl.
uzsonna után). Semmiképpen se menjen el
úgy, hogy a gyermek csak később veszi
észre távozását.
- Ne sürgesse a beszoktatást, hiszen a
gyermek érdekét szolgálja.
A gyermek ragaszkodása, sírása nem szégyellni való, és
nem jelenti a kisgyermek „okosságát”, vagy „butaságát”.
|